سوالات و پاسخ سوالات کارشناسی ارشد - بخش چهارصد و یکم به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

سوالات و پاسخ سوالات کارشناسی ارشد - بخش چهارصد و یکم


– سوال 1 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري - آزاد - وزارت بهداشت - پيام نور - علمي کاربردي)– نسبت بين واحد و کثير چگونه است؟ سوالات کارشناسی ارشد سراسری و آزاد
1) تشکيکي است.
2) حقيقت و رقيقت است.
3) تقابل تضاد
4) تقابل تضايف

– سوال 2 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري - آزاد - وزارت بهداشت - پيام نور - علمي کاربردي)– دليل تمايز «وجود از ماهيت» چيست؟
1) اشتراک معنوي وجود
2) اختلاف مصداقي موجودات
3) مغايرت مفهومي موجودات
4) صحت حمل و سلب وجود از ماهيت

– سوال 3 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري - آزاد - وزارت بهداشت - پيام نور - علمي کاربردي)– ماده ثانيه چيست؟
1) ماده اولي + صورت نوعيه
2) ماده اولي + صورت جسميه
3) ماده اولي + صورت جسميه + صورت نوعيه
4) ماده اولي + صورت جسميه + صورت نوعيه + عوارض مشخصه
 
– سوال 4 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري - آزاد - وزارت بهداشت - پيام نور - علمي کاربردي)– تعريف جوهر به «لايکون قابلاً ولم يکن جزءاً منه و کان متصرفاً فيه بالمباشره» به کدام مورد اطلاق مي شود؟
1) عقل
2) نفس
3) صورت جسميه
4) صورت نوعيه

– سوال 5 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري - آزاد - وزارت بهداشت - پيام نور - علمي کاربردي)– تعريف امکان به «سلب ضروريات ذاتيه و وصفيه و وقتيه» مربوط به کدام يک از اقسام امکان است؟
1) عام
2) اخص
3) خاص
4) استقبالي

– سوال 6 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري - آزاد - وزارت بهداشت - پيام نور - علمي کاربردي)– معيت دهري از قبيل کدام يک از موارد است؟
1) معيت دو جزء متساوي يک کل
2) معيت دو حرکت واقع در يک زمان (يا ملاحظه اين که اجزاء زمان هيچ گاه معيت پيدا نمي کنند.)
3) معيت دو معلول علت واحد (با اين ملاحظه که هيچ گاه معيت بين دو علت تامه براي معلول واحد ممکن نيست.)
4) معيت دو جزء از اجزاء يک مرتبه واحد عيني (در حالتي که تعدد و تکثر براي اجزاء آن مرتبه قابل فرض باشد.)

– سوال 7 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري - آزاد - وزارت بهداشت - پيام نور - علمي کاربردي)– طبق نظر علامه طباطبايي (ره) رابطه بين فاعل بالجبر، بالعنايه و بالقصد چگونه است؟
1) فاعل بالجبر و بالعنايه مباين با فاعل بالقصد است.
2) فاعل بالجبر مباين با فاعل بالعنايه و بالقصد است.
3) فاعل بالعنايه نوعي فاعل بالقصد است و فعل اجباري مباين فعل اختياري نيست.
4) فاعل بالجبر قسيم فاعل باقصد است و فاعل بالعنايه نوعي فاعل بالقصد مي باشد.
    
– سوال 8 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري - آزاد - وزارت بهداشت - پيام نور - علمي کاربردي)– بنا به نظر علامه طباطبايي (ره)،‌ چرا تخلخل عدم بين وجود علت نامه و وجود معلول محال است؟
1) زيرا وجود معلول نسبت به وجود علت، وجود رابط است.
2) زيرا تسلسل در علل تامه محال است.
3) زيرا امکان، لازم وجود معلول است.
4) زيرا امکان، لازم ماهيت است.

– سوال 9 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري - آزاد - وزارت بهداشت - پيام نور - علمي کاربردي)– واحد در کدام فرض مساوق با وجود است؟
1) به اعتبار في نفسه
2) به اعتبار وحدت تشکيکي
3) به اعتبار قياس بعض مصاديق يا بعض
4) به اعتبار اين¬ که وحدت از معاني انتزاعي عقلي باشد.

– سوال 10 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري - آزاد - وزارت بهداشت - پيام نور - علمي کاربردي)–  تضاد دو نوع متضاد در چه امري تحقق دارد؟
1) در جنس آن ها
2) در فصل آن ها
3) در تمام ماهيت آن ها
4) در حقيقت نوعيه آن ها

– سوال 11 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري - آزاد - وزارت بهداشت - پيام نور - علمي کاربردي)– مانع وقوع حرکت در جوهر طبق نظر مشهور کدام است؟
1) وجود ماده
2) نبود موضوع ثابت
3) هميشه معلول متغير علت متغير مي خواهد.
4) لزوم منتهي شدن تغيير به متغير بالذات

– سوال 12 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري - آزاد - وزارت بهداشت - پيام نور - علمي کاربردي)– منظور از حرکت در مقوله چيست؟
1) تغيير در ماهيت و ذات مقوله
2) تغيير در وجود في نفسه ماهيت
3) تشکيک در اعراض نه عرضيات
4) تغيير در وجود ناعتي مقوله

– سوال 13 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري - آزاد - وزارت بهداشت - پيام نور - علمي کاربردي)– رابطه غايت با فعل چگونه است؟
1) غايت متحد با فعل است در فرض اتحاد فاعل و غايت
2) غايت مخالف با فعل است در فرض اتحاد فاعل و غايت
3) غايت مخالف با فعل است در فرض فاعل مجرد تام الفعليه
4) غايت متحد با فعل است وقتي که فعل از قبيل حرکات عرضي باشد.

– سوال 14 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري - آزاد - وزارت بهداشت - پيام نور - علمي کاربردي)– متن «ان يعقل معقولا واحدا، أو معقولات کثيره بالفعل مميزا بعضها من بعض» منطبق با کدام نوع تعقل است؟
1) عقل بالقوه
2) عقل بالملکه
3) عقل تفصيلي
4) عقل بالمستفاد

– سوال 15 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري - آزاد - وزارت بهداشت - پيام نور - علمي کاربردي)–  منظور از «تحصل جنس به فصل» چيست؟
1) تحصل از ناحيه عليت فصل براي مطلق جنس
2) فصل عرض عام جنس و جنس عرض خاص فصل است.
3) ثبوت عقلي و تبديل ماهيت مبهم جنسي به ماهيت تامه نوعي
4) جنس همان نوع به صورت محصل و فصل همان نوع به صورت مبهم است.

– سوال 16 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري - آزاد - وزارت بهداشت - پيام نور - علمي کاربردي)– جوهر مثالي مفارق مفيض کدام امر است؟
1) صور علمي کلي
2) صور علمي جزئي
3) صور نوعيه جوهريه
4) نفوس جزئي (انساني)

– سوال 17 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري - آزاد - وزارت بهداشت - پيام نور - علمي کاربردي)– کدام يک از گزينه هاي زير ديدگاه علامه طباطبايي (ره) درباره اراده است؟
1) اراده همان شوق موکد است.
2) اراده علت فاعلي براي فعل است.
3) مبدا فاعلي افعال ارادي انسان، خود او به عنوان فاعل علمي است.
4) اراده قوه اي است که عضلات را براي انجام فعل به حرکت در مي آورد.

– سوال 18 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري - آزاد - وزارت بهداشت - پيام نور - علمي کاربردي)– تفاوت امکان استعدادي و وقوعي آن است که:
1) امکان وقوعي در ماديات و امکان استعدادي اعم است.
2) امکان استعدادي در ماديات و امکان وقوعي اعم است.
3) امکان وقوعي نفي امتناع از طرف موافق قضيه است و امکان استعدادي نفي ضرورت از طرف مخالف قضيه
4) امکان استعدادي نفي امتناع از طرف مخالف قضيه است و امکان وقوعي نفي ضرورت از طرف موافق قضيه

– سوال 19 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري - آزاد - وزارت بهداشت - پيام نور - علمي کاربردي)– «علت» آن چيزي که هويتش عين تجدد و تغير باشد ...............
1) به دليل اصل سخنيت، امري است متغير
2) قابل تصور نيست، زيرا امر ذاتي نياز به علت ندارد.
3) امري ثابت است.
4) با واسطه امري متجدد و بي واسطه امري است ثابت

– سوال 20 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري - آزاد - وزارت بهداشت - پيام نور - علمي کاربردي)– ملاک تقدم و تاخر طبعي چيست؟
1) وجود
2) زمان
3) ماهيت
4) علت تامه

– سوال 21 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري - آزاد - وزارت بهداشت - پيام نور - علمي کاربردي)– نتيجه قياس «گاهي اگر هر الف ب باشد،‌ آن گاه هر ج د است» و «هر الف ب است» عبارت است از:
1) منتج نيست.
2) برخي ج د است.
3) برخي ج د نيست.
4) هر ج د است.

– سوال 22 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري - آزاد - وزارت بهداشت - پيام نور - علمي کاربردي)– نتيجه دو قضيه «هيچ کلاغي سفيد نيست» و «برخي سفيدها انسان اند» عبارت است از:
1) عقيم است.
2) هيچ انسان کلاغ نيست.
3) برخي انسان ها کلاغ نيستند.
4) برخي کلاغ ها انسان نيستند.

– سوال 23 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري - آزاد - وزارت بهداشت - پيام نور - علمي کاربردي)– در بحث مفهوم کلي باتوجه به مصداق خارجي آن،‌ کدام گزينه با گزينه هاي ديگر متفاوت است؟
1) واجب الوجود
2) شريک الباري
3) اجتماع نقيضين
4) مثلث چهارضلع
 
– سوال 24 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري - آزاد - وزارت بهداشت - پيام نور - علمي کاربردي)– نسبت ميان نقيض «ايراني» و نقيض «تهراني» ............... است.
1) تباين
2) تساوي
3) عموم و خصوص مطلق
4) عموم و خصوص من وجه

– سوال 25 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري - آزاد - وزارت بهداشت - پيام نور - علمي کاربردي)– بين «سوت داور» و «توقف بازي» و همچنين بين «اشک» و «غم» چه دلالتي برقرار است؟
1) وضعي - طبعي
2) عقلي - طبعي
3) عقلي - وضعي
4) وضعي - عقلي

– سوال 26 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري - آزاد - وزارت بهداشت - پيام نور - علمي کاربردي)– طبق نظر خواجه طوسي،‌ سقوط عقاب با توبه چگونه است؟
1) تفضلاً
2) لکثرت ثواب
3) لذاته و لعظم ثوابه
4) لذاته بدون امر زائد

– سوال 27 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري - آزاد - وزارت بهداشت - پيام نور - علمي کاربردي)– از ديدگاه اشاعره معناي مريد بودن خداوند چيست؟
1) مريد بودن دقيقاً همان عالم بودن است.
2) تبعيت علم از مصلحت همان اراده است.
3) صفت اراده زايد بر صفت علم است.
4) اراده ذاتي او همان علم ذاتي اش است.
    
– سوال 28 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري - آزاد - وزارت بهداشت - پيام نور - علمي کاربردي)– اظلال به کدام يک از معاني زير بر خداوند قابل اطلاق است؟
1) اشاره به خلاف حق
2) هلاک و باطل ساختن
3) ايجاد گمراهي در انسان
4) مشتبه ساختن حق به باطل

– سوال 29 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري - آزاد - وزارت بهداشت - پيام نور - علمي کاربردي)– کدام يک از معناي زير معناي صحيح متکلم بودن خداوند است؟
1) خداوند علم به کلمات دارد.
2) خداوند هر وقت اراده کند معاني را در ضمير مخاطب القا مي کند.
3) خداوند حروف و اصوات را در اجسام ايجاد مي کند که به مراد او دلالت دارد.
4) کلام امر و نهي و خبر نيست،‌ بلکه چيزي است که قائم به ذات است و عبارات از آن حکايت مي کند.

– سوال 30 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري - آزاد - وزارت بهداشت - پيام نور - علمي کاربردي)–  خواجه از عبارت «والعصمه تقتضي النص و سيرته (ص)» چيست؟
1) سيره رسول اکرم (ص) دلالت بر عصمت امام و منصوص بودن او دارد.
2) شرط عصمت امام دلالت بر تبعيت از سيره پيامبر (ص) و منصوص بودن او دارد.
3) شرط عصمت امام،‌ مدلول منصوص بودن امام و سيره رسول اکرم (ص) است.
4) سيره رسول اکرم (ص) و معصوم بودن امام،‌ دليل بر لزوم منصوص بودن امام است.